Autófeljáró murvából
Aki autófeljárót szeretne kialakítani otthona körül, annak az esztétika mellett kifejezetten fontos figyelembe vennie egyéb tényezőket is, mint amilyen például az ár vagy éppen a teherbírás. Egy aszfaltos feljáró létesítése nyilvánvalóan a legegyszerűbb, azonban lényeges mérlegelni, hogy a tartósság vagy a könnyed takaríthatóság egyáltalán nem minden, hiszen a mérleg másik nyelvén számolnunk kell például azzal, hogy ez a megoldás kifejezetten drága, esztétikai értéke elhanyagolható, nem mellesleg pedig főként a nagy nyári melegben rendkívül büdös is.
Megfelelő alap esetén azonban az aszfaltról mindenki tudja, hogy akár a többtonnás autókat is könnyedén elbírja, ha tehát az autófeljárón gyakran megfordulnak megrakott tehergépkocsik, akkor érdemes lehet elgondolkodni, hogy mit válasszunk. Amennyiben számunkra is fontosabb a természetesség és az ár, akkor érdemes lehet alternatívaként a murvát választani a feljáróhoz, hiszen ez a rendkívül látványos, általában fehéres és szürkés árnyalatú kőzet kifejezetten tartós és nagy teherbírású megoldás lehet.
Fontos a megfelelő kialakítás
Természetesen az imént elhangzott állítást csak akkor tekinthetjük maradéktalanul helyénvalónak, ha a murvás autófeljáró kialakítása megfelelő volt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ismernünk kell az ilyen, kvázi mellékutak telepítésének pontos menetét, hiszen az aszfaltozás sem úgy működik, hogy csak elterítik a csupasz földre a forró masszát, és rögtön használható lesz.
Mint minden feljárónak, így a murvás kialakításnak is fontos lesz például a megfelelő alap. Ha igazán nagy teherbírásra tervezzük a felületet, akkor legalább 30-40 centiméter mélyre kell leásnunk, de minél nagyobb teherautók és minél nagyobb forgalom várható a feljárón, annál mélyebbre érdemes haladni ezzel, így az 50 centiméteres alappal már biztosan nem foghatunk mellé. Amennyiben a föld kiemelése megtörtént, először – az 50 centis megoldásnál maradva –, legalább 30-40 centiméteres vastagságban ágyazó murvát vagy ömlesztett murvát terítünk el.
Nagy teherbírási igény esetén érdemes inkább az utóbbi mellett dönteni, hiszen a kisebb- nagyobb darabok, valamint a murvapor miatt ez a változat elképesztően jól, már-már az aszfaltot meghazudtoló finomsággal tömörödik, ezáltal olyan alapot adhatunk az útnak, ami utána garantáltan nem süllyed majd el, nem deformálódik és így tovább. Fontos, hogy ezt az alapréteget úthengerrel vagy döngölőgéppel alaposan összepasszírozzuk, aminek hatására az egyes szemek megtalálják a helyüket, és masszív felületet képeznek.
Mivel a feljárónak fontos kialakítani a megfelelő alakját és a határait, az alapozás után masszív betonlapból szegélyeket készítünk hozzá. Ezt ugyanolyan módon tesszük meg, mint aszfaltozáskor, a célja pedig nem más, minthogy a beletöltött murva egy helyen maradjon, a felület teherbírása pedig növekedjen. Ha elkészült, a maradék 10-20 centimétert úti murvával töltjük fel és bedöngöljük. Ez a legnagyobb szemű murvatípus, és azért előnyösebb az ömlesztett változattal szemben, mert bár ugyanolyan hatékonyan tömörödik, ellenben nem porzik.
Miért előnyös a murvás feljáró?
Bár fentebb már hellyel-közzel érintettük ezt a témát, azért fontos még kiemelni néhány lényeges dolgot a nagyobb esztétikai érték és a természetesség mellett. A murvás feljáró ugyanis megfelelő bedolgozás mellett a több tonnás teherautóknak is biztos alapot nyújt, miközben a legnagyobb kánikula idején sem lesz kellemetlen kátrányszag az udvarunkban, sőt a vízelvezetés tekintetében sem kell aggodalmaskodnunk. Míg ugyanis az aszfalton összegyűlik vagy elfolyik a víz – gyakran nem oda, ahová mi szeretnénk –, addig a csapadékintenzitás függvényében a murva képes elnyelni az eső jelentős részét.
Érdemes kiemelni még, hogy a murva eldolgozásához nem kell feltétlenül szakember, sőt akár még speciális gépek sem – a döngölést is meg lehet oldani alternatívákkal, így például a füvesítéskor használt földhengerrel –, de a környezettudatosságról se feledkezzünk meg. Azon túl ugyanis, hogy a murva nem szennyezi a környezetet, a későbbiekben könnyedén újrahasznosítható, ezáltal felszedhető és máshol ismét lerakható.