Ezért a nyár a legideálisabb időszak a murvázáshoz
A kertes házban élők számára gyakran okoz gondot az év bizonyos időszakaiban a zöldövezet járhatatlan jellege. Amennyiben egyszerű füvesített autóbeállóról vagy gyalogos bejáróról van szó, az egy esősebb időszakban nagyon hamar sártengerré változhat, amit a többség nem szeretne elintézni egyszerű – és egészségügyileg is megkérdőjelezhető – aszfalttal vagy szürke betonfelülettel. Amennyiben a térkövet túl drágának találjuk, az ömlesztett anyagok között érdemes nézelődni, hiszen megfelelő kialakítás esetén az ilyen típusú termékekkel is nagyon látványos és egyben tartós eredményeket lehet elérni a ház körül. Ott van példának okáért a Békás Logistic kínálatából is megvásárolható murva, ami helyes rétegrend mellett akár a többtonnás járműveket is gond nélkül elbírja, látványos megjelenése, fehéres-sárgás-szürkés színe pedig garantáltan feldobja otthonunk környezetét, hiszen nagyszerűen passzol a zöldövezethez, a pázsithoz, az örökzöldekhez, de a virágágyásokhoz is.
Sokan azonban abban a tévhitben élnek, hogy a felület murvázása nem áll másból, mint az ömlesztett anyag elterítéséről a felületen. Amennyiben így teszünk, és nem készítünk megfelelő fundamentumot a számára, a nyers földfelület – különösen egy alapos áztatás után – lassacskán elnyeli a friss murvát, így az egész pusztán kidobott pénznek minősül majd. Hogy ezt elkerüljük, nemcsak a helyes kialakításra kell odafigyelnünk, hanem arra is, hogy megfelelő időszakban gondoskodjunk a murvázott felület kialakításáról. Bár egész évben végezhető a folyamat, azonban kétség sem férhet hozzá, hogy a nyár a legalkalmasabb az ilyen típusú munkálatokhoz. Hogy mégis miért? Az alábbiakban erre a kérdésre válaszoltunk, miközben tapasztalataink mellett nagyon sok hasznos tanácsot is megosztottunk azzal kapcsolatban, hogy miként kell helyesen dolgozni a murvával.
Ritkábban kell esőtől és rossz időtől tartanunk
Ami a leginkább a nyár mellett szól a murvával való munka kapcsán, az nem más, mint maga az időjárás, azon belül is egyszer az eső, az általános rossz idő, így például egészen biztos, hogy havazás sem nehezíti majd a munkát. Hogy miért olyan fontos mindez? Leginkább azért, mert esős időben nem lehet úgy kialakítani a megfelelő murvázott felületet, hogy betarthassuk a megfelelő rétegrendet, márpedig a tartósság, a hatékonyság szempontjából nagyon lényeges. Sőt mi több, hosszabb távon az esztétikát is negatívan befolyásolhatja, amennyiben elkapkodjuk a murvázott felület kialakítását.
Arról pedig még nem is beszéltünk, hogy mennyire fontos az emberi tényező az ilyen murvázott megoldások kialakításakor. Bár rengeteg mindent el lehet intézni munkagépekkel, azonban különösen a finomításokat vagy éppen a kisebb járdákat továbbra is emberi erővel kell kialakítani, de a felületek tömörítését, a szegélyek kialakítását vagy a geotextília lefektetését sem lehet megoldani gépi erővel. Márpedig ha odakint esik az eső, egyetlen embertől sem várható el, hogy dolgozzon. Még akkor sem, ha az adott felület saját magunknak készül!
A fagy sem lesz az ellenségünk
Szintén nagyon lényeges tulajdonság, ami a nyár mellett szól, hogy ebben az évszakban nem kell számolnunk a faggyal. Különösen ősszel és télen gyakran az akasztja meg a munkát a leginkább, hogy a napokig tartó fagy felkeményíti a talajt. Ez manapság egyre ritkábban jelent tényleges problémát, hiszen nagyon enyhék a telek, inkább az eső és a sár jellemző – ami szintén komoly gondot okoz –, de így is vannak az országnak olyan részei, ahol a napokig tartó kemény fagyok lehetetlenné tesznek mindenféle földmunkát.
Márpedig a murvázáshoz elengedhetetlen a földmunka. A murvaágyat ugyanis több rétegben, 20-30 centiméteres mélységben kell elhelyezni, amit egy fundamentummal is szükséges megtámogatni további 15-20 centiméter mélyen. (Fontos: a számok a felület rendeltetésétől és a választott murvatípustól függően változhatnak.) Elengedhetetlen tehát ásni a földben, ami télen és fagyban nem kivitelezhető – illetve esős időben sem –, de nyáron még a nagyobb esők után is hamar kiszárad a talaj, így jó esetben már másnap lehetőség van nekikezdeni nagyobb földmunkáknak. Ez fontos előnye a nyári időszaknak, arról nem is beszélve, hogy maga a murva is mennyire könnyedén össze tud fagyni az olvadéktól vagy az esőtől, és miután nehezen enged fel, gyakran még géppel sem egyszerű mozgatni, illetve elteríteni.
Ha nincs sár, könnyebb géppel dolgozni
Ha már szóba került a gépi munkavégzés, a murvázáshoz gyakran elengedhetetlen a megfelelő munkagép alkalmazása. Lényeges például az alap kiemelésekor, hiszen egy nagyobb kocsibeállónál 15-20, de akár még több köbméter föld is megmozgatásra kerülhet, majd a fundamentum elterítésekor – ez lehet poros murva, de akár sóder is –, valamint a murva behordásakor egyaránt megkönnyítheti, illetve felgyorsíthatja a munkavégzést. Csakhogy még a legkisebb munkagépek is több tonnás súllyal rendelkeznek, azaz nem lehet őket bármilyen talajra ráküldeni.
Nyáron azonban sokkal nagyobb valószínűséggel alkalmazhatók, hiszen amint azt a fentiekben is kiemeltük már: a nagyobb esőket követően sem okoz gondot a talaj megfelelő kiszáradása. Ez nyilván nemcsak azért lényeges, hogy a gépi földmunka elvégezhető legyen, hanem azért is, hogy egyáltalán dolgozni lehessen a murvával. Az őszi és a téli időszakhoz képest azonban ilyenkor ritkábban kell sárral számolni.
Gondoljunk a fundamentumra
Bár többször is említettük már, azonban lényeges külön is kitérnünk arra, hogy a murvázott felület nem csak annyiból áll, hogy elterítjük a drága ömlesztett anyagot a földfelszínen, esetleg kiásunk neki egy néhány centiméteres alapot. Ahhoz, hogy a murvát ne nyelje el a talaj, illetve magabiztosan meg tudjon tartani egy többtonnás járművet is, ahhoz megfelelően mély fundamentumra van szükség – mely lehetőség szerint több rétegből áll össze. Ehhez gyakran 30-50 centiméteres mélységben is ki kell emelni a földet a leendő beálló helyén, ami egyrészt óriási munka, másrészt munkagéppel optimális.
Rossz idő és sár esetén ez nem kivitelezhető, azonban a nyári időszakban sokkal nagyobb valószínűséggel találhatunk olyan napokat, amikor optimális a környezet és az időjárás is ehhez a munkához. Már egy kisebb autóbeálló elkészítése is legalább két napig tart, és ha kapkodunk a fundamentummal, akkor annak később mind esztétikailag, mind statikailag komoly problémái lehetnek.
Valamikor betonozni is kell
Mindeközben pedig még nem is beszéltünk arról, hogy a murvázott felületeknél nemcsak lefelé kell gondolkodnunk. Az alap fontos, azonban elengedhetetlen, hogy megfelelő szegély fogja közre az egész felületet. Ebből a célból ma már nagyon jó betonelemek kaphatók, melyeket sokan csak leásnak a földbe, azonban kizárólag akkor számíthatunk tőle kellő tartósságra, ha le is betonozzuk ezeket. A betonozásról pedig köztudott, hogy a nyári időszakban a legszerencsésebb még akkor is, ha ebben az esetben nincs szükség akkora precizitásra, mint egy lakóház alapozásakor.
A szegélyekre nagy teher ugyanis nem nehezedik majd, leginkább az oldalirányú erőkkel szemben kell bizonyítaniuk, hogy a murvázott felületet megfelelően le lehessen döngölni – például egy lapvibrátorral –, ami abban az esetben nem megvalósítható, ha az oldalak felől semmi sem fogja a felületet. Természetesen nemcsak ezért, hanem a tartósságért, illetve a későbbi könnyedebb karbantartás miatt egyaránt nagyon fontos, hogy a murvázott felületet megfelelő minőségű szegély vegye körbe.