Ömlesztett anyag sáros felületre
Rengeteg kellemetlenséget tud okozni az esős időszakokban a ház körül, de akár az otthonunkhoz vagy hétvégi házunkhoz vezető úton egyaránt a sár. Míg ugyanis száraz évszakokban a zöld pázsit tökéletesen alkalmas arra, hogy kimagasló esztétikai értéke mellett megtartsa az autót, és közlekedhető felületet adjon, azonban a mindennapi terhelést már nem biztos, hogy képes elviselni. Különösen olyan esetekben nem, amikor a sok eső miatt a talaj felázott, és nagyon könnyedén felmerülhet sárosodás, ami nemcsak esztétikailag okoz kellemetlenségeket, hanem gyakorlatilag dominóeffektust indít el. A sáros felületek ugyanis minden esetben összekoszolják az autót, miközben egyre mélyebbre süllyesztik a jármű kerekét, ezáltal kátyúkat létrehozva, melyek hosszabb távon akár a kérdéses szakasz járhatatlanságát is előidézhetik.
A legtöbben ilyenkor döntenek arról, hogy valamit tenniük kell. Bár sokan egyszerűen lebetonoztatják vagy leaszfaltoztatják az érintett területet, azonban ez a módszer a legtöbbször nem túl előnyös, mert bár tartóssága megkérdőjelezhetetlen, azonban esztétikai értéke a nullával egyenlő, sőt az aszfalt kapcsán még az egészségügyi tényezőt is érdemes megvizsgálni a megrendelés előtt. Ezeknél az opcióknál sokkal látványosabb megoldás lehet valamilyen ömlesztett anyag alkalmazása, mely a hatásfok tekintetében ugyanolyan jó eredménnyel használható. Hogy melyiket válasszuk a többféle termék közül? A kérdést mindenképpen érdemes feltenni magunknak, a válaszhoz azonban érdemes jobban elmerülni az ilyenkor szóba jöhető ömlesztett anyagok által kínált sajátosságokban.
Murva, andezit és bazalt – ha fontos az esztétika is
A leginkább látványos ömlesztett anyagok a sáros felületek eltüntetésének érdekében azok, amelyek valamilyen sajátos jellegzetességgel, például speciális árnyalattal rendelkeznek, és ebből fakadóan már rengeteget hozzátesznek ahhoz, hogy kertünk vagy otthonunk környezete más színben pompázzon. Olyan ömlesztett termékeket nevezhetünk ilyenkor szerencsés választásnak, mint példának okáért a murva, az andezit vagy a bazalt, melyek mindegyike mutatós, tartós és egyben segít megoldani a sárképződés problémáját is.
Az egyik leggyakrabban alkalmazott termék ezen a téren a murva. Ennek az oka leginkább abban keresendő, hogy fehéres-szürkés, esetenként sárgás külleme annyira látványos és annyira sok helyen megállja a helyét, hogy gyakorlatilag nincs párja a piacon. Ennek az oka főként abban keresendő, hogy a murva nagyon sokféle szemcsenagyságban elérhető, így találhatunk belőle egészen apró ágyazó murvát, ami leginkább 2-5 milliméteres szemcsenagyság mellett érhető el, és annyira kis szemcseméret jellemzi, hogy főként inkább dekorációs célokra alkalmazható. Előfordulhat kisebb kerti járdáknál, de inkább díszkertekben, cserepekben, térkövek kitöltésekor, köztes térkialakításkor lehet jó döntés, azonban az autók súlyát ez a szemcseméret nem viseli el, nem tud olyan mértékben összeállni, hogy az megfelelő lehessen.
Amennyiben tartós járdát és autóbeállót szeretnénk kialakítani, ahhoz minden esetben nagyobb szemcseméretű murvára lesz szükségünk. Az 5-12 milliméteres típus, de még inkább a 12-20 milliméteres változat már mindkét esetben ideális választásnak bizonyul. A kettőt jellemzően kerti murvaként ismeri a szakirodalom, és jellemző rájuk, hogy szemcseméretükből fakadóan jól tömörödnek, ezáltal látványos és egységes felület készíthető belőlük járdákhoz, parkolókhoz, autóbeállókhoz, felhajtókhoz, miközben természetesen díszkerti alkalmazásukat sem szabad figyelmen kívül hagyni.
Természetesen léteznek ennél sokkal nagyobb szemcsenagysággal rendelkező murvatípusok is, melyek a ház körül és a kertben már ritkábban kerülnek alkalmazásra. Ilyen például a 20-55 milliméteres úti murva, valamint az osztályozatlan, vagy más néven poros murva, amiben minden szemcseméret vegyesen megtalálható. Előbbi típus ideális abban az esetben, ha nagyobb teherautókat vagy mezőgazdasági gépeket kell elbírnia a kialakítani szándékozott felületetnek. A poros murvát gyakrabban alkalmazzák inkább ilyen bejárók vagy feljárók fundamentumaként, de kisebb mellékutak stabilizálásához is nagyszerűen alkalmazható.
A szemcseméreteket leszámítva hasonló tulajdonságokkal lehetne illetni az andezitet és a bazaltot is abban az esetben, ha felszínek stabilizálását szeretnénk kivitelezni a segítségükkel. Válasszuk bármelyiket is a kettő közül, rendszerint inkább autóbeállókhoz, valamint olyan felületekhez ideális választás, ahol nagyobb súlyú járművek közlekednek, mert andezitből vagy bazaltból – klasszikus szórt és döngölt anyagként – járdát kialakítani például nem lehet.
Bármelyiket is válasszuk, így legyen szó akár murváról, akár andezitről, akár bazaltról, az ömlesztett anyagokból csak akkor lehet egyszerre esztétikus és tartós felületet kialakítani, ha odafigyelünk a megfelelő fundamentum és alap kialakítására. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy legalább 25-30 centiméter vastagon valamilyen alapként jól viselkedő anyagot kell alkalmazni, így például sódert vagy éppen poros murvát felhasználni ahhoz, hogy a felületet megfelelően lehessen döngölni, és kellően stabil állagot képviseljen az alkalmazáskor. Lényeges a fundamentum mellett még a betonozott szegélyekre is odafigyelni, hiszen az ömlesztett anyag nemcsak süllyedésre képes, hanem arra is, hogy oldalirányban szétszóródjon. Amennyiben így alakítjuk ki feljáróinkat vagy parkolóinkat, abban az esetben nemcsak a tartósság, hanem az esztétika tekintetében sem kell aggódnunk.
Sóder – ha gyors megoldás kell
Manapság különösen esős az időjárás, így könnyedén előfordulhat, hogy gyorsan lehet szükségünk egy olyan megoldásra, ami kiváltja a sár keletkezését. Ilyen gyors és hatékony alternatíva lehet a sóder alkalmazása, ami önmagában nem túl tartós megoldás, de kellő alaposságú kivitelezés, illetve gondozás esetén akár éveken át lehetőségünk van elkerülni segítségével a sarat. Hogy miként? Ennek az oka leginkább abban keresendő, hogy a sóder valójában különféle szemcsenagyságú kőzetanyag, azaz nem tartalmaz földet – ami a sárképződés egyik alapvető feltétele.
A rengeteg aprókavics – különösen nagyobb szemcseméret esetén – kitűnően ülepedik, ezáltal nagyon masszív és tartós felület létesíthető a segítségével, azonban nagy hátránya, hogy nem túl esztétikus, illetve állandó gondozást igényel, hiszen könnyedén megragad benne a gaz – még alapozott kialakítás esetén is –, azaz esetében a gyomírtó használata erősen javasolt. Ha viszont gyors megoldás kell a sár ellen, a sóder az ár-érték arányt tekintve megfelelő alternatíva!
Darált beton – ha csak az eredmény számít
Szintén jó döntés a sár megelőzése esetén a darált beton alkalmazása, azonban ez az ömlesztett anyag inkább olyan esetekben ideális, amikor nem a ház körül vagy a kertben szeretnénk tartós kialakítású útfelületet, hanem például egy mellékutat, egy földes utat vagy egy bekötőutat akarunk járhatóvá tenni. A darált beton nem esztétikus, kifejezetten durva felületet ad, ellenben nagyon jól stabilizálja az egész felületet, ami különösen abban az esetben lehet megfelelő, ha nagyobb terepjárókkal, traktorokkal és egyéb mezőgazdasági járművekkel közlekednénk az adott felületen. Önmagában, alapozás nélkül is nagyon hatékony alternatíva, rendkívül tartós megoldás, azonban felhasználhatósága nagyon korlátozott.